Direct naar de content

20 december 2023

De eerste 100 dagen van bestuurder Anne Margreet Kremer: “We staan voor grote opgaven”

Bobbi het vogeltje

Honderd dagen geleden stapte Anne Margreet Kremer, bestuurder Bedrijfsvoering en Organisatieontwikkeling, aan boord bij Haag Wonen. Een organisatie die volop in ontwikkeling is en voor grote volkshuisvestelijke opgaven staat: 3.000 nieuwe sociale huur- en 600 middenhuur woningen bouwen voor 2030, woningen versneld verduurzamen en werken aan leefbaarheid in de wijken. Stevige ambities die veel van de organisatie vragen. Hoe heeft Anne Margreet de eerste periode beleefd en hoe ziet ze de toekomst? “De uitdagingen zijn groot en stellen ons soms voor moeilijke keuzes. Tegelijkertijd zie ik dat onze mensen de drive hebben om ervoor te gaan.”

Met bestuursvoorzitter Mohamed Baba vormt Anne Margreet het tweekoppige bestuur van Haag Wonen. Mohamed gaat over strategie en beleid, wonen en vastgoed. Anne Margreet, die een voorliefde heeft voor financiën, processen en getallen, geeft leiding aan financiën, ICT, bedrijfsondersteuning, risicomanagement en control en organisatieontwikkeling.

Een goede match

“We zijn een kleurrijk stel, een collegiaal bestuur. Ik ben het meest introvert, rustig in de interactie. Toen ik Mohamed bij mijn sollicitatie vroeg wat ik als collega moest meenemen en wat ik thuis moest laten, zei hij: ‘Wees gewoon jezelf’. Dat was precies wat ik zocht. Ik wil vanuit mijn innerlijke drive werken. Ik voelde meteen dat de organisatie en ik bij elkaar passen. De missie van Haag Wonen is me uit het hart gegrepen. We zijn een woningcorporatie met een sociaal hart en we bouwen aan een stad waarin iedereen mee kan doen. Een goed huis in een veilige buurt is de basis van een prettig leven. Ik heb de kans gehad mij volop te ontwikkelen omdat ik echt een fijn thuis had. Dat gun ik iedereen, ook onze bewoners.”

Een positieve, open sfeer

Jezelf kunnen zijn in alle openheid en transparantie zijn belangrijke waarden voor Anne Margreet. Het is ook waar Haag Wonen voor staat en wat doorwerkt tot aan de vergaderruimtes en kantoortuin: veel open ruimtes, glas en ontmoetingsplekken. Het maakte dat Anne Margreet goed kon landen, maar sommige dingen waren ook even wennen. Zo bevindt haar bureau zich middenin de kantoortuin, tussen collega’s van verschillende afdelingen. “Al vanaf mijn 29ste zit ik qua werkplek in een soort eenzame opsluiting”, lacht ze. “Dan is een kantoortuin in het begin wennen. Nu geniet ik van het contact. Mensen spreken je aan bij de koffieautomaat, je maakt makkelijker een praatje. Er hangt een open, positieve sfeer. Dat is fijn. Iedereen is hulpvaardig.”

Grote maatschappelijke opgaven

Dat Haag Wonen als sociale volkshuisvester voor een stevige opgave staat, kwam voor Anne Margreet als bekende van de sector – hiervoor vervulde ze een aantal commissariaten in de volkshuisvesting – niet als verrassing. “Het woningtekort en de leefbaarheid staan maatschappelijk hoog op de agenda. We hebben met ingewikkelde omstandigheden te maken: we moeten flink meer woningen bouwen om het woningtekort zoveel mogelijk terug te dringen. Tegelijkertijd is er weinig beschikbare bouwgrond, stijgen de rentes en bouwkosten en is het politieke klimaat veranderlijk. Daarnaast hebben we een opgave en verantwoordelijkheid om onze woningen versneld te verduurzamen én betaalbaar te houden en werken we aan de leefbaarheid in de wijken. Zodat we onze bewoners een goed, betaalbaar en energiezuinig huis kunnen bieden in een fijne en veilige buurt.” Dat brengt voor de kersverse bestuurder die over de portemonnee van Haag Wonen gaat uitdagingen met zich mee.

Slim omgaan met het huishoudboekje

Anne Margreet: “Het beeld dat bij corporaties het geld tegen de plinten klotst, klopt niet. We moeten slim omgaan met ons huishoudboekje, om het maximale te kunnen bereiken met de middelen die we hebben. Dat betekent continu balanceren tussen de verschillende maatschappelijke opgaven die we hebben. Het zorgt soms voor moeilijke keuzes aan de bestuurstafel: welke investering doen we? Hoe helpen we onze huurders van vandaag en denken we aan de bewoners van de toekomst in onze mooie stad? Hoe dragen we bij aan het oplossen van het woningtekort en dragen we optimaal bij aan betaalbaar wonen in de stad? Dat brengt spannende uitdagingen met zich mee.”

Evenwicht tussen de huurders van vandaag en de huurders van morgen

Anne Margreet ziet in haar rol een belangrijke taak om te bouwen aan een duurzaam financieel model en daarbij evenwicht te houden tussen ‘de huurders van vandaag en de huurders van morgen’. “We moeten de balans houden tussen blijven investeren in de kwaliteit van onze woningen en in de leefbaarheid in de wijken én flink meer woningen bouwen.” Ze benadrukt ook het belang van samen optrekken met betrokken partijen: “Niemand kan de grote woonopgaven alleen realiseren. We zoeken actief de samenwerking op met partners als andere corporaties, ontwikkelaars, beleggers, bouwers, gemeente, provincie en rijksoverheid, maar ook met zorgaanbieders en welzijnsorganisaties om samen bij te dragen aan de leefbaarheid in onze stad. Het is belangrijk dat onze dilemma’s ook op de politieke tafel komen: daarvoor gaan we met collega-corporaties de boer op.”

De drive om ervoor te gaan en behoefte aan slagkracht

Hoewel de volkshuisvestelijke opgaven groot zijn, ziet Anne Margreet ook dat de rol van corporaties als onderdeel van de oplossing is toegenomen: “Volkshuisvesting doet er weer toe. Daar zijn we blij mee, we willen onze rol pakken. Dat merk ik ook aan mijn collega’s: toen ik begon, trof ik een organisatie aan met mensen die de drive hebben om ervoor te gaan en heel graag willen. Tegelijkertijd zie ik ook een behoefte aan meer slagkracht om de uitdagingen waarvoor we met z’n allen staan, aan te gaan. De organisatie heeft de afgelopen jaren al een mooie ontwikkeling ingezet. Zo is er onder andere gewerkt aan een goede financiële hygiëne, zijn stappen gezet om processen te optimaliseren en kregen alle medewerkers een persoonlijk leiderschapstraject.”

Samen verder bouwen

De komende tijd wil Anne Margreet, samen met alle collega’s, verder bouwen aan de interne organisatie. “Ik deins er niet voor terug om scherp aan de wind te varen en vanuit openheid en transparantie de organisatie mee te nemen in haar verdere ontwikkeling. Ik wil me inzetten om onze primaire processen waar mogelijk te vereenvoudigen en de onderlinge samenwerking verder te verbeteren. Als we het intern goed op orde hebben, creëren we meer ruimte, rust en slagkracht voor de grote opgaven. En het zorgt niet alleen voor tevreden medewerkers die prettig hun werk kunnen doen, maar ook voor tevreden huurders. En daar doen we het uiteindelijk voor. Ik zeg: kom maar op met die volgende honderd dagen, ik heb er zin in!”

Anne Margreet in het kort

Anne Margreet (53) woont in Woerden, is trotse moeder van twee dochters van 20 en 22 jaar. Als single moeder – ze scheidt van haar man als de meisjes klein zijn – heeft ze altijd full time gewerkt en vraagt zich nu wel eens af hoe ze dat voor elkaar kreeg. “Maar als je zowel privé als in het werk in balans bent, kun je veel aan.” Ze is geboren in Huizen en komt uit een christelijk gezin met wortels in het oosten van het land. In haar vrije tijd houdt ze van handwerken, wandelen en tennissen. “Een dag niet gebreid, is een dag niet geleefd. Het is een manier om tot rust te komen, mijn hoofd leeg te maken.” Daarnaast volgt ze een opleiding tot costumière met medestudenten die doordeweeks veeleisende banen hebben. Op zaterdagmorgen gaan ze aan de slag met ingewikkelde patronen en technieken om een rok of blouse te maken. “Dat is leuk en ontspannen.”

×

Spoedlijn minder goed bereikbaar
Onze spoedlijn is minder goed bereikbaar vanwege drukte op de lijn. Dat zorgt voor lange wachttijden. Het duurt daarom helaas even voordat je iemand aan de lijn krijgt. Vooral vanaf de vrijdagmiddag en gedurende weekenden kunnen wachttijden oplopen. Hou hier rekening mee als je de spoedlijn belt.

Géén dringende spoed en kan je vraag of melding wachten?
Bel ons dan de eerstvolgende werkdag tijdens de normale openingstijden: maandag t/m donderdag van 8.00 uur tot 16.30 uur en vrijdag van 8.00 uur tot 12.00 uur.

Onze excuses voor het ongemak.