Direct naar de content

Na ondertekening van je contract

Heb je net je huurcontract getekend bij Haag Wonen? Er zijn nog belangrijke dingen die je moet regelen. Hier vind je een handig overzicht.

Dit regel je na ondertekening van je huurcontract

1. Inschrijven bij de gemeente

Geef je verhuizing altijd door aan de gemeente. Ook als je al in Den Haag woont. Je kunt je verhuizing al 4 weken vóór je verhuizing doorgeven.

Verhuis je met spoed? Geef dan binnen 5 dagen na je verhuizing je nieuwe adres door aan de gemeente. Ben je te laat? Dan kun je een boete krijgen van maximaal € 325,-. Op de website van de gemeente staat precies hoe je jouw verhuizing doorgeeft.

De gemeente zet je nieuwe adres in de Basisregistratie Personen (BRP). Hierdoor krijgen sommige andere organisaties automatisch je nieuwe adres, bijvoorbeeld:

  • UWV
  • Ziekenhuis
  • Zorgverzekeraar
  • Sociale Verzekeringsbank (SVB)
  • Pensioenfonds
2. Adres wijzigen

De BRP stuurt je adres niet automatisch aan iedereen. Je geeft zelf je nieuwe adres door aan:

  • de Belastingdienst
  • je werk
  • de huisarts, tandarts en apotheek
  • je verzekering
  • je bank

Geef je nieuwe adres ook door aan verenigingen waar je lid van bent of abonnementen op tijdschriften of kranten. Of laat dit regelen door bijvoorbeeld PostNL.

3. Aanmelden gas en elektra

Heb je al een energiecontract? Kijk op de website van je energieleverancier hoe je je nieuwe adres en de meterstanden doorgeeft. Heb je nog geen energiecontract? Sluit dan zo snel mogelijk een energiecontract af.

De meterstanden van je nieuwe huis staan in het opleverrapport van de verhuurconsulent. Heb je het opleverrapport nog niet gekregen? In de meterkast lees je eenvoudig zelf de meterstanden af.

4. Aanmelden water

Dunea is de waterleverancier van Den Haag. Ben je nog niet aangemeld bij Dunea? Ga dan naar de website van Dunea. Meld je aan voor water in je woning.

Ben je al aangemeld bij Dunea? Vraag dan waterlevering aan voor je nieuwe adres en zeg je aanmelding voor water op je oude adres op.

Geef bij je aanvraag de waterstand door. De waterstand staat in het opleverrapport. Heb je het opleverrapport nog niet gekregen? Bij de hoofdkraan lees je zelf eenvoudig de waterstand af.

5. Reparaties doorgeven

Voor het ondertekenen van het huurcontract heb je samen met de verhuurconsulent de woning gecontroleerd. De verhuurconsulent heeft hiervan een opleverrapport gemaakt. Zijn er reparaties nodig? Dan staan in het opleverrapport welke werkzaamheden Haag Wonen nog aan je woning komt doen. Zie je dat er toch nog meer werkzaamheden aan je woning nodig zijn? Geef dat dan zo snel mogelijk aan ons door via mijnHaagWonen.

mijnHaagWonen

6. Televisie, internet en telefoon

Heb je al een aanbieder voor televisie, internet en telefoon? Geef daar dan je nieuwe adres door. Dan zorgen ze dat je televisie en internet op je nieuwe adres hebt.

Als je nog geen aanbieder hebt, sluit dan zo snel mogelijk een abonnement af te sluiten. Dan heb je zo snel mogelijk televisie en internet op je nieuwe adres.

7. Inboedelverzekering afsluiten

Het is verstandig om een inboedelverzekering te hebben. Met een inboedelverzekering krijg je geld terug als spullen in je huis beschadigen door lekkage, storm of brand of wanneer er wordt ingebroken. Je hoeft alleen een inboedelverzekering af te sluiten voor je eigen woning. Als je in een appartementengebouw woont, verzekert Haag Wonen eventuele schade aan de rest van het gebouw met een opstalverzekering.

8. Huurtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst

Als je in een sociale huurwoning woont heb je bijna altijd recht op huurtoeslag. Je kijkt zelf of en hoe veel huurtoeslag je krijgt bij de Belastingdienst.

Krijg je al huurtoeslag? Geef dan je nieuwe adres en nieuwe huurprijs door aan de Belastingdienst. Dan berekent de Belastingdienst je nieuwe huurtoeslag.

9. Opnieuw inschrijven bij Woonnet Haaglanden

Heb je een huurcontract voor een sociale huurwoning getekend? Dan schrijft Woonnet Haaglanden je automatisch uit. Misschien wil je later wel verhuizen naar een andere huurwoning. Schrijf je daarom opnieuw in bij Woonnet Haaglanden. Zo bouw je weer punten op en maak je meer kans als je over een tijd wilt verhuizen.

10. Kennismaken met je buren

Bel eens aan bij je buren of stop een uitnodiging voor een kop koffie bij ze in de brievenbus. Het is fijn om iemand bij je in de buurt te kennen. We wensen je heel veel woonplezier in je nieuwe huis!

Bobbi het vogeltje

Vragen over huurprijs

Heb ik recht op huurtoeslag?

De Belastingdienst bepaalt of je huurtoeslag krijgt en hoe veel huurtoeslag je krijgt. Op hun website kijk je of je huurtoeslag kunt krijgen. Als dit zo is, vraag je het ook daar aan.

Verandert mijn huurtoeslag automatisch na de aanpassing van de huurprijs? 

Nee, de Belastingdienst past de toeslag pas aan het eind van het jaar aan. Als je de toeslag sneller wilt aanpassen, regel je dit via Mijn toeslagen.

Vragen over mijnHaagWonen

Vragen over mijnHaagWonen? Hier lees je het antwoord.
Hoe verander ik mijn wachtwoord of inlognaam van mijnHaagWonen?
Volg onderstaande stappen om je wachtwoord of inlognaam te veranderen in mijnHaagWonen.
1. Log in op mijnHaagWonen.
2. Ga naar je gegevens.
3. Klik op het potloodje.
4. Verander je wachtwoord.
Wat kan ik regelen op mijnHaagWonen?
Met mijnHaagWonen heb je altijd en overal inzicht in je gegevens, contracten en betalingen. Ook kun je veel zaken regelen op het moment dat het jou uitkomt. Bijvoorbeeld:
  • Een reparatieverzoek indienen en de afspraak wijzigen of annuleren.
  • Je huur opzeggen.
  • Overlast melden.
  • Je betaalwijze en betaalgegevens aanpassen.
  • Contact met ons opnemen.

mijnHaagWonen

Hoe meld ik me aan voor mijnHaagWonen?

Via mijnHaagWonen vraag je zelf jouw aanmeldgegevens aan. Je krijgt dan een e-mail met een naam en unieke code. Vul deze gegevens in samen met je eigen e-mailadres en wachtwoord. Activeer je account door op de link in de bevestigingse-mail te klikken.

Ontvang je geen e-mail met aanmeldgegevens? Dan hebben wij misschien niet de juiste gegevens van jou. Bel ons op(070) 250 70 70 zodat we samen jouw gegevens kunnen controleren.

Aanmeldgegevens ontvangen

Het lukt mij niet om in te loggen op mijnHaagWonen. Wat nu?

Controleer of je de juiste gebruikersnaam en wachtwoord hebt ingevoerd. Zorg ervoor dat ‘Caps Lock’ op het toetsenbord niet aanstaat. Probeer de pagina te verversen of log uit en weer in. Wis de browsercache en cookies. Gebruik een andere webbrowser of apparaat. Lukt het nog steeds niet of heb je hier hulp bij nodig? Neem contact met ons op via info@haagwonen.nl of bel (070) 250 70 70. We helpen je graag verder.

Ontvang je van ons geen sms met verificatiecode? Neem contact met ons op via info@haagwonen.nl of bel (070) 250 70 70. Samen met jou controleren we naar welk telefoonnummer de sms is verstuurd. Klopt het nummer niet? Dan passen we het direct aan.

 

Mijn persoonlijke gegevens op mijnHaagWonen kloppen niet. Wat nu?

Het is belangrijk dat je gegevens op mijnHaagWonen kloppen. Verandert je e-mailadres, telefoonnummer of je mobiele nummer? Zet dit zelf makkelijk en snel in mijnHaagWonen.

  1. Log in op mijnHaagWonen.
  2. Ga naar mijn gegevens.
  3. Klik op het potloodje.
  4. Verander je gegevens.
  5. Klik op het vinkje.

Nu zijn je gegevens aangepast. Je gegevens zijn ook aangepast bij ons.

mijnHaagWonen

Hoe krijgt mijn partner toegang tot mijnHaagWonen?

Een account op mijnHaagWonen is alleen voor de hoofdhuurder. Je partner kan geen eigen account voor mijnHaagWonen krijgen. Je partner kan inloggen met jouw gegevens. Je gebruikt dus beiden hetzelfde account.

Ik heb een tip voor mijnHaagWonen. Hoe geef ik dat door?

Via ‘Mijn contact’ op mijnHaagWonen klik je op het plusje naast ‘Contact opnemen’. Geef in je bericht aan wat je is opgevallen, welke verbetering je zou willen zien of wat er misgaat.

mijnHaagWonen