Direct naar de content

Zelf onderhouden

Is er iets kapot in je huurwoning? Hier lees je welk onderhoud je zelf doet.

Ook in een huurwoning gaat er soms iets kapot. Als huurder doe je klein onderhoud zelf. Hieronder lees je per situatie wat je zelf repareert of vervangt.

Dit onderhoud doe je zelf

Hier is een overzicht met de dingen die je zelf maakt of regelt als er iets kapot is.

Aansluitingen van tv, telefoon of glasvezel

Je maakt of vervangt kleine dingen die kapot zijn aan aansluitingen van kabels van de tv, telefoon, ADSL of glasvezel. Is een aansluiting helemaal stuk? Neem contact met ons op via mijnHaagWonen.

mijnHaagWonen

Afval

Je houdt zelf je woning schoon en gooit je afval in de container. Grofvuil zoals meubels of elektronica breng je zelf weg. Of je laat het ophalen door de gemeente

Brievenbus

Je maakt of vervangt de brievenbus als die kapot is. Heb je een service-abonnement? Dan doen wij dit voor je. Doe hiervoor een reparatieverzoek via mijnHaagWonen

mijnHaagWonen

CV-ketel, combiketel en verwarming

Je ontlucht zelf je ketel en vult de ketel bij met water als het nodig is. Je start de ketel opnieuw op als die is uitgevallen. Bekijk de video hieronder voor tips en uitleg. Heb je een service-abonnement? Dan doen wij dit voor je. Doe hiervoor een reparatieverzoek via mijnHaagWonen

mijnHaagWonen

Is de ketel kapot? Op de meterkast staat het telefoonnummer van de installateur. Bel de installateur om een afspraak te maken voor een reparatie. 

Dakgoot

Heb je een eengezinswoning? Dan haal je zelf bladeren en takken uit je dakgoot. Gebruik hiervoor altijd een stevige ladder of trap. Is de dakgoot hoger dan 3 meter? Dan maakt Haag Wonen de dakgoot schoon.

Deurbel

Je maakt of vervangt de deurbel als die kapot is. Heb je een service-abonnement? Dan doen wij dit voor je. Doe hiervoor een reparatieverzoek via mijnHaagWonen

mijnHaagWonen

Deuren

Je schildert zelf de deuren binnenin je woning. Je houdt de voordeur aan de binnen- en buitenkant van je woning schoon. Haag Wonen schildert de deuren aan de buitenkant van je woning.

Douche

Je maakt of vervangt onderdelen van de douche als die stuk zijn. Bijvoorbeeld de douchekop, de douchestang of het zeepbakje. Heb je een service-abonnement? Dan doen wij dit voor je. Doe hiervoor een reparatieverzoek via mijnHaagWonen

mijnHaagWonen

Elektra

Je maakt kleine elektrische onderdelen als ze stuk zijn. Bijvoorbeeld lichtknopjes, stopcontacten of aansluitingen van de lamp. Weet je niet hoe dit (veilig) kan? Laat dit dan doen door een elektricien. Heb je een service-abonnement? Dan doen wij dit voor je. Doe hiervoor een reparatieverzoek via mijnHaagWonen

mijnHaagWonen

Heb je stroomuitval in je woning?

In de video hieronder legt Hans je uit wat je kunt doen om dit zelf op te lossen.

Gebroken of gebarsten raam

Is er een raam gebroken of gebarsten? Bel zelf de Glaslijn 0900 – 20 40 444. De rekening gaat naar Haag Wonen. Heb je het raam zelf kapot gemaakt? Dan betaal jij de rekening. 

Geiser onderhouden

Als de geiser niet goed werkt, kan er koolmonoxide ontstaan. Dit is gevaarlijk. Daarom is het erg belangrijk dat de geiser goed werkt. Je zorgt zelf voor de controle en het onderhoud van je geiser.   

Laat 1 keer per jaar een erkend bedrijf komen dat de geiser goed schoonmaakt. Zo kan er geen koolmonoxide ontstaan. Je kunt ook een onderhoudscontract afsluiten. Dan komt er ieder jaar een monteur bij je langs die de geiser schoonmaakt.  

Heb je wel een onderhoudscontract, maar is het langer dan 1 jaar geleden dat de monteur bij je op bezoek was? Neem dan contact op met het bedrijf waarvan je de geiser huurt, least of hebt gekocht.

Gemeenschappelijke ruimte

De gemeenschappelijke ruimte deel je met je buren. Je houdt de ruimtes schoon die je deelt met je buren. Bijvoorbeeld: het portiek, de ruimte met de vuilcontainer of de galerij van een flat.

Graffiti

Je verwijdert graffiti van je woning en gemeenschappelijke ruimte. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op via mijnHaagWonen.

mijnHaagWonen

Kozijnen en deuren

Je schildert zelf de kozijnen aan de binnenkant van je woning. Je houdt de kozijnen aan de binnenkant en buitenkant van je woning schoon. Haag Wonen schildert de kozijnen aan de buitenkant. 

Wil je je kozijnen of deuren schilderen? Bekijk de video voor tips.

Kranen

Je maakt of vervangt onderdelen van de kraan als die stuk is. Bijvoorbeeld de rubbertjes in de kraan. Je haalt kalk aan de kraan of de knoppen weg en je beschermt de kranen aan de buitenkant van je woning tegen bevriezing. Heb je een service-abonnement? Dan doen wij dit voor je. Doe een reparatieverzoek via mijnHaagWonen

mijnHaagWonen

Lampen in de algemene ruimte

Je maakt of vervangt zelf lampen binnen en buiten in de algemene ruimte van je gebouw of wooncomplex. Heb je een service-abonnement? Dan doen wij dit voor je. Doe hiervoor een reparatieverzoek via mijnHaagWonen

mijnHaagWonen

Muren

Je vult en schuurt gaatjes in de binnenmuren. Je schildert of behangt de binnenmuren.

Wil je je muren schilderen? Bekijk de video voor tips.

Ongedierte en plaagdieren

Je zorgt ervoor dat er geen ongedierte in en bij je woning komt. Je bestrijdt ongedierte dat er al is. Hoe je dit doet lees je op de pagina Ongedierte.

Plafonds

Je vult en schuurt gaatjes in de plafonds. Je verft de plafonds.

Plinten

Je maakt of vervangt de plinten in je woning als ze stuk zijn. Als een plint los zit, maak je de plint vast. Heb je een service-abonnement? Dan doen wij dit voor je. Doe hiervoor een reparatieverzoek via mijnHaagWonen

mijnHaagWonen

Radiator / verwarming

Is de knop van je radiator / verwarming kapot? Probeer dit dan eerst zelf te maken. Lukt het niet? Doe dan een reparatieverzoek. Heb je een service-abonnement? Dan doen wij dit voor je.

Is er een buis van je radiator / verwarming kapot of lekt deze? Doe dan een een reparatieverzoek via mijnHaagWonen

mijnHaagWonen

Wordt de radiator of verwarming niet warm? Meestal is er dan een probleem met de ketel. Op de meterkast staat het telefoonnummer van de installateur. Bel zelf de installateur om een afspraak te maken voor een reparatie.

Ramen schoonmaken

Je houdt de ramen aan de binnenkant en buitenkant schoon. Zitten je ramen op een hoogte van meer dan 3 meter? Dan betaalt Haag Wonen de voorrijkosten voor de glazenwasser. Je betaalt zelf het uurloon.

Scharnieren

Je smeert de scharnieren van bijvoorbeeld de deuren en hendels van de ramen. Heb je een service-abonnement? Dan doen wij dit voor je. Doe hiervoor een reparatieverzoek via mijnHaagWonen

mijnHaagWonen

Bekijk de video voor tips en uitleg

Schoorsteen

Je maakt zelf een afspraak met de schoorsteenveger als dat nodig is. Haag Wonen betaalt de voorrijkosten voor de schoorsteenveger. Je betaalt zelf het uurloon. Heb je een service-abonnement? Dan betalen wij het als de schoorsteenveger langs moet komen.

Schutting

Je zorgt zelf voor een schutting of heg om je tuin als die er nog niet is. Je beitst of verft de schutting als dat nodig is. Je repareert de schutting als die kapot is. Je snoeit de heg als dat nodig is.

Schuur

Voor de schuur gelden dezelfde regels als voor de huurwoning. Als je zelf een schuur hebt gebouwd, onderhoudt je die zelf.

Sleutels

Je laat sleutels van je huis bijmaken als ze kapot zijn. Neem contact met ons op via mijnHaagWonen als je sleutels met een certificaat wil bijmaken. Bijvoorbeeld sleutels van het portiek.

mijnHaagWonen

Sloten

Je maakt sloten of zet een slot vast als dat los zit. Je smeert het slot als het nodig is. Heb je een service-abonnement? Dan doen wij dit voor je. Doe hiervoor een reparatieverzoek via mijnHaagWonen

mijnHaagWonen

Bekijk de video voor tips en uitleg

Spiegels

Je houdt spiegels die vastzitten in de huurwoning schoon.

Tegels

Je repareert kleine scheurtjes en gaatjes in tegels en tegelvoegen.

Tochtwering

Je zorgt zelf voor tochtwering als dat nodig is. Je plakt bijvoorbeeld zelf tochtstrips op deur- en raamkozijnen.

Trappen

Je schildert de trappen in je woning en maakt het als er iets stuk is. Maak loszittende trapleuningen vast. Je houdt de trappen in je woning en gemeenschappelijke ruimte schoon. Heb je een
service-abonnement? Dan komen wij de trap maken als er wat kapot is of de trapleuning vastzetten als die los zit.
Doe hiervoor een reparatieverzoek via mijnHaagWonen

mijnHaagWonen

Tuin of voortuin

Heb je een eigen voortuin of achtertuin? Dan zorg je hier zelf voor. Je maait het gras, snoeit de planten en haalt onkruid weg. Je mag zelf weten of je planten neemt of tegels in je tuin legt. Is je tuin niet netjes? Dan spreken we je daar op aan.  

Een gemeenschappelijke tuin hoort bij een gebouw of wooncomplex. Tuinmannen verzorgen deze tuinen. De kosten hiervoor zitten in de servicekosten van je huurprijs. Je deelt een gemeenschappelijke tuin met je buren. Zie je zwerfafval in de gemeenschappelijke tuin? Dan haal je het weg. Samen met alle buren zorg je ervoor dat de tuin er netjes uit blijft zien. 

Vensterbank maken

Je maakt de vensterbank als er iets kapot is. Zit de vensterbank los? Dan zet je hem vast. Heb je een service-abonnement? Dan doen wij dit voor je. Doe hiervoor een reparatieverzoek via mijnHaagWonen. 

mijnHaagWonen

Ventilatieroosters

Je maakt ventilatieroosters in ramen of deuren zelf schoon. Je vervangt de filters van het ventilatiesysteem. Heb je een service-abonnement? Dan vervangen wij de filters voor je. Doe hiervoor een reparatieverzoek via mijnHaagWonen

mijnHaagWonen

Bekijk de video voor tips en uitleg

Warm water

Heb je geen warm water? Meestal is er dan iets aan de hand met de cv-ketel of centrale verwarming. Op de meterkastkaart staat het telefoonnummer van de installateur van de cv-ketel of de centrale verwarming. Maak zelf een afspraak met de installateur.

Warmtemeter op de radiator / verwarming

Is de warmtemeter op je radiator / verwarming kapot? Bel dan zelf de klantenservice van Ista Nederland op (010) 245 77 00. Ze zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 17.00 uur. Je kunt Ista Nederland ook mailen: .

WC en afvoer

Houd de afvoer van je douche, bad en gootsteen altijd goed schoon. Haal haren uit de afvoer en spoel zeepresten weg met soda en kokend water. Loopt het water in de afvoer of de wc niet goed weg? Ontstop dan zelf de wc of de afvoer. Doe dit voor het gedeelte waar je zelf bij kunt. Gebruik hiervoor geen chemische middelen. Heb je een service-abonnement? Dan doen wij dit voor je. Doe hiervoor een reparatieverzoek via mijnHaagWonen

mijnHaagWonen

Heb je geen service-abonnement en kun je het probleem niet oplossen? Bel dan het ontstoppingsbedrijf RRS (070) 336 88 88 voor een afspraak. Je betaalt dan zelf de rekening voor het ontstoppen. 

Je maakt kleine onderdelen aan de wc als ze stuk zijn. Bijvoorbeeld de wc-bril, de wc-rolhouder of de spoelbak. Heb je een service-abonnement? Dan doen wij dit voor je. Doe hiervoor een reparatieverzoek via mijnHaagWonen of bel ons op (070) 250 70 70

mijnHaagWonen

Bekijk de video voor tips en uitleg

Bespaar tijd en geld met een service-abonnement

Wil je liever dat wij dingen voor je repareren? Sluit dan het service-abonnement af. Het service-abonnement kost € 6,00 per maand. Hierboven staat per reparatie welke wij dan gratis voor je doen.

Bobbi het vogeltje

Vragen over onderhoud

Wat doe ik als ik niet tevreden ben over het onderhoud aan mijn woning?

Neem contact op met ons via mijnHaagWonen of bel ons op (070) 250 70 70. We bespreken wat er aan de hand is en hoe wij je kunnen helpen.

mijnHaagWonen

Er komt een monteur, maar ik ben ziek. Wat nu?

Heb je een afspraak met een monteur voor een reparatie, maar ben je ziek of heb je klachten die passen bij corona? Dan vinden we het fijn als je de afspraak verplaatst. Bel ons op (070) 250 70 70 en kies optie 1. Komt de monteur bij je en merkt deze dat je ziek bent? Dan kan de monteur er zelf voor kiezen om op een ander moment terug te komen.

Hoe meld ik me aan voor mijnHaagWonen?

Via mijnHaagWonen vraag je zelf jouw aanmeldgegevens aan. Je krijgt dan een e-mail met een naam en unieke code. Vul deze gegevens in samen met je eigen e-mailadres en wachtwoord. Activeer je account door op de link in de bevestigingse-mail te klikken.

Ontvang je geen e-mail met aanmeldgegevens? Dan hebben wij misschien niet de juiste gegevens van jou. Bel ons op(070) 250 70 70 zodat we samen jouw gegevens kunnen controleren.

Aanmeldgegevens ontvangen