Direct naar de content

Reageren op een woning en accepteren

Een woning vinden gaat via een aantal stappen. Lees per stap hoe het werkt met reageren, bezichtigen en accepteren.

De stappen

1. Reageren op Woonnet Haaglanden 

Zie je in het aanbod van Woonnet Haaglanden een woning waar je wilt wonen? Reageer op de website op die woning. Je inschrijftijd op Woonnet Haaglanden bepaalt of je aan de beurt bent om een woning te krijgen. De persoon met de langste inschrijftijd heeft de meeste kans.

2. De bezichtiging

Als je voldoet aan de voorwaarden van de woning krijg je een uitnodiging voor een bezichtiging. Je krijgt van ons een e-mail met de datum en de tijd waarop je de woning kunt bekijken. Via je account op Woonnet Haaglanden laat je ons weten of je bij de bezichtiging bent. 

Bij de bezichtiging vertelt een verhuurconsulent van Haag Wonen over de woning en kun je de hele woning bekijken. Er komen meestal meer mensen kijken die op de woning hebben gereageerd. In de uitnodiging lees je op welke plek je staat.  

Kun je zelf niet op de datum en tijd die we sturen, maar wil je de woning wel? Laat dan iemand komen kijken die je kent. Download hiervoor het machtigingsformulier en vul dit in. Kom je niet of kom je te laat? Dan krijg je de woning niet.

Download machtigingsformulier

3. Aangeven of je nog interesse hebt

Soms controleert een verhuurconsulent of je nog interesse hebt in de woning. Bijvoorbeeld als er wat tijd zit tussen het reageren op de advertentie en de bezichtiging. Dan krijg je van ons een e-mail waarin we je vragen of je nog interesse hebt in de woning en de woning wilt bekijken. Via je account op Woonnet Haaglanden laat je ons weten of je nog interesse hebt in de woning.

4. De woning accepteren

Tijdens de bezichtiging vragen we aan je of je de woning wilt huren. We willen het dan graag meteen weten. Dit noemen we ‘accepteren’.  Na je acceptatie kunnen we snel verder naar stap 5.

5. Laatste controle van je gegevens

We controleren je gegevens van je account op Woonnet Haaglanden nog een laatste keer. Voor elke woning gelden namelijk regels voor hoe veel mensen er mogen wonen en welk inkomen je minimaal of maximaal mag hebben. Dit hoort bij passend toewijzen. Klopt alles? Dan is de woning voor jou. Gefeliciteerd! 

Na acceptatie van de woning

Nadat je de woning hebt geaccepteerd is deze bijna van jou. We maken een afspraak met je om het huurcontract te ondertekenen en de sleutels aan je te geven. Lees hoe dit werkt op de pagina Contract ondertekenen en eerste huur betalen.

Bobbi het vogeltje

Vragen over je sociale huurwoning

Kan ik een sociale huurwoning krijgen?

Je kunt een sociale huurwoning krijgen als je (gezamenlijk) inkomen onder een bepaald bedrag blijft. Dit bedrag hangt af van de grootte van je gezin. Meer informatie hierover vind je op de website van de Rijksoverheid.

Wat is het puntensysteem?

Het puntensysteem geeft aan hoe goed een woning is. Hoe meer punten, hoe hoger de kwaliteit van de woning. Het puntenaantal bepaalt de maximale huurprijs voor je huurwoning. Je kunt je puntenaantal inzien op mijnHaagWonen of opvragen door ons te bellen op(070) 250 70 70. Alle informatie over het puntensysteem staat op de website van de huurcommissie.

mijnHaagWonen

Wat heeft het puntenaantal van mijn huurwoning te maken met de huurprijs?

Het puntenaantal bepaalt hoe hoog de maximale huurprijs van je woning mag zijn. Meer punten betekent een hogere maximale huurprijs. Gemiddeld vraagt Haag Wonen 82% van de huurprijs die we mogen vragen. Je kunt je puntenaantal inzien op mijnHaagWonen of opvragen via (070) 250 70 70. Alle informatie over het puntensysteem staat op de website van de huurcommissie.

Hoe krijg ik een overzicht van het puntenaantal van mijn huurwoning?

Het puntentaantal van je huurwoning staat op mijnHaagWonen.

Nog geen inloggegevens? Vul het aanmeldformulier in. Je ontvangt je inloggegevens per e-mail. Of bel ons op (070) 250 70 70.

Vraag inloggegevens aan

×

Spoedlijn minder goed bereikbaar
Onze spoedlijn is minder goed bereikbaar vanwege drukte op de lijn. Dat zorgt voor lange wachttijden. Het duurt daarom helaas even voordat je iemand aan de lijn krijgt. Vooral vanaf de vrijdagmiddag en gedurende weekenden kunnen wachttijden oplopen. Hou hier rekening mee als je de spoedlijn belt.

Géén dringende spoed en kan je vraag of melding wachten?
Bel ons dan de eerstvolgende werkdag tijdens de normale openingstijden: maandag t/m donderdag van 8.00 uur tot 16.30 uur en vrijdag van 8.00 uur tot 12.00 uur.

Onze excuses voor het ongemak.