Heb je schade aan of in je huurwoning? Dat is vervelend. Dat wil je goed en snel oplossen. Lees wat je zelf repareert en betaalt en welke schade wij repareren en betalen. Per situatie is dit weer anders.
Schade aan je huis (opstal)
Schade aan je huis heet opstalschade. De opstal is het huis en alles dat eraan vastzit: het dak, de regenpijp, de dakgoten, de kozijnen, deuren, stucwerk en tegels.
Wanneer je huis door jouw schuld beschadigt, betaal en maak je deze schade zelf. Neem contact op met je aansprakelijkheidsverzekering. Zij vertellen je of je de schade geheel of gedeeltelijk vergoed krijgt.
Heb je schade aan je huis en heb je het niet zelf gedaan? Op mijnHaagWonen plan je zelf online de reparatie. Doe dit meteen als je de schade ontdekt. Wacht je en wordt de schade daardoor groter? Je betaalt de reparatie dan zelf.
Schade in je huis (inboedel)
Schade aan de spullen in je huis heet inboedelschade. De inboedel is alle spullen die je in je huis hebt of neerzet. Bijvoorbeeld je meubels, gordijnen, vloerbedekking en behang. Maar ook al je sieraden, televisie en laptop.
Schade aan je inboedel betaal je zelf. Komt de schade aan je inboedel door lekkage, storm of brand? Dit heet gevolgschade. Met een inboedelverzekering betaalt de verzekering (een deel van) de gevolgschade. Sluit daarom altijd een inboedelverzekering af.
Schade door brand, storm of water (lekkage)
Brand, wind en water kunnen veel schade veroorzaken aan je huis en spullen. Hier lees je wat wij doen en wat je zelf doet bij de verschillende soorten schade.
Brand
Heb je schade door brand? Bel ons op (070) 250 70 70. We komen langs om te kijken of wij degenen zijn die de schade betalen en repareren. Heb je inboedelschade door een brand waarvoor wij aansprakelijk zijn? Bijvoorbeeld omdat het onderhoud niet in orde was, of omdat we te laat iets hebben gerepareerd? Dan betalen wij het herstel en de schade aan je inboedel en eventueel de schade aan de woning van je buren.
Heb je schade door brand en komt de brand door jou? Dan betaal je de reparatie zelf. Is er door de brand ook schade bij de buren? Ook dit moet je betalen. Zijn je spullen door de brand beschadigd? Als je een inboedelverzekering hebt, betaalt de verzekering (een deel van) de gevolgschade. Sluit daarom altijd een inboedelverzekering af. Kun je door de brand tijdelijk niet in je huis wonen? Je verzekering zorgt dan ook voor (tijdelijke) woonruimte.
Dit doen wij
Haag Wonen hangt in elke huurwoning rookmelders op.
Dit doe je zelf
Je let goed op met vuur in huis en je houdt zelf de rookmelder schoon, zodat hij goed blijft werken.
Storm
Dit doen wij
Haag Wonen verzekert alle huurwoningen tegen stormschade met een opstalverzekering. De verzekering dekt schade aan en in je huis door storm. De verzekering dekt geen schade als je er zelf iets tegen kon doen. Sluit daarom altijd je raam of deur als het hard gaat waaien.
Dit doe je zelf
Gaat het hard waaien of regenen? Zorg dat je ramen en deuren goed dicht zijn. Dan heb je minder kans op schade en is alles verzekerd. Heb je stormschade aan je spullen of inrichting? Dan betaalt je inboedelverzekering (een deel van) de schade.
Water
Dit doen wij
Wij repareren lekkages in je woning, berging of schuur. Ook repareren we schade in algemene ruimten. Is er schade bij je buren door een lekkage bij jou? Dat repareren wij ook. Doe hiervoor een reparatieverzoek via mijnHaagWonen.
Heb je een wasmachine verkeerd aangesloten of de kraan te laat uitgezet? De lekkage komt dan door jou. Jij betaalt daarom zelf de rekening voor de reparaties. Hebben de buren ook lekkage? Ook de kosten om dit te herstellen betaal je zelf.
Heb je lekkage en komt het door de buren? Je buren betalen de reparatie van deze schade. Dit los je zelf op met je buren.
Dit doe je zelf
Je controleert of je alle apparaten die water verbruiken goed hebt aangesloten en niet lekken. Lekt er iets anders, bijvoorbeeld een kraan of afvoerbuis? Repareer dit zelf of doe een reparatieverzoek via mijnHaagWonen als je een service-abonnement hebt.
Heb je toch lekkage en is er schade aan de binnenkant van je huis, garage of berging (plafonds, muren en deur)? Doe een reparatieverzoek via mijnHaagWonen. Dan komen wij het repareren.
Heb je schade aan je spullen? Neem contact op met je inboedelverzekering.
Bekijk de video voor tips en uitleg
Wie betaalt de schade?
Heb je gevolgschade aan je spullen of inrichting (inboedel) en komt dat omdat de schade aan je huis (opstal) onze schuld is? Dan moeten wij soms de gevolgschade vergoeden. Voorbeelden van situaties waarin wij schade moeten vergoeden zijn:
- Er is iets kapot aan je woning. Je hebt dit op tijd aan ons gemeld. Wij zijn te laat of niet gekomen voor de reparatie waardoor je meer schade hebt gekregen. Wij vergoeden deze gevolgschade.
- Toen je in de woning ging wonen was er al iets kapot. Wij wisten dit of je hebt dit op tijd laten weten. Wij zijn te laat of niet gekomen voor de reparatie waardoor je meer schade hebt gekregen. Wij vergoeden deze schade.
- Een van onze medewerkers of een bedrijf dat voor ons werkt heeft je inboedel beschadigd. Wij vergoeden deze schade.
Wat doe ik als ik Haag Wonen aansprakelijk wil stellen?
Heb je schade aan je spullen? Bel altijd eerst met je eigen inboedelverzekering. Wijst je verzekeraar de schade af omdat wij de schade moeten vergoeden? Of heb je geen verzekering en vind je dat de schade onze schuld is? Dan kun je ons aansprakelijk stellen. Dit doe je zo:
- Vul het schadeformulier in op onze website.
- Leg uit waarom wij aansprakelijk zijn.
- Stuur foto’s van de schade mee.
- Stuur de afwijzing van je verzekeraar mee.
- Wij nemen je formulier in behandeling en doen een huisbezoek als dat nodig is.
Vragen over schade aan je huurwoning
Hoe vraag ik een reparatie aan na brand?
Wat vervelend dat er brand was in je huis. Heb je schade aan je huurwoning? Bel ons via (070) 250 70 70 en kies optie 1. Dan helpen wij je met het repareren van je woning. Je herstelt en betaalt zelf schade aan je spullen en meubels. Ook ruim je zelf verbrande spullen op of belt hiervoor het grofvuil van de gemeente. Heb je een inboedelverzekering? Dan ben je verzekerd tegen brandschade aan je spullen en meubels. Neem contact op met je verzekering om de schade te melden.
Moet ik mijn kapotte rookmelder zelf vervangen?
Haag Wonen is wettelijk verplicht om rookmelders in alle huurwoningen op te hangen en te vervangen. Als huurder onderhoud je de rookmelder door hem schoon te houden en regelmatig te testen.
Is je rookmelder kapot? Doe een reparatieverzoek via mijnHaagWonen. Dan komen we de rookmelder vervangen.
Wat is een inboedelverzekering?
Moet ik een opstalverzekering afsluiten?
Nee, dat hoeft niet. Wij hebben een opstalverzekering voor het woongebouw en je woning afgesloten. Deze verzekering dekt schade aan dingen die vastzitten in en aan de woning. Dus de muren, het dak, maar ook de leidingen, de centrale verwarming of de badkamer.
Wat is een aansprakelijkheidsverzekering?
Veroorzaak je per ongeluk schade aan iemand of zijn of haar spullen? Dan kan het zijn dat je hiervoor de schade moet vergoeden. Bij dure spullen, zoals een auto of een woonhuis, kunnen de kosten heel hoog zijn. Daarom is het verstandig om een aanprakelijkheidsverzerkering af te sluiten. Een aansprakelijkheidsverzekering dekt schade die je per ongeluk veroorzaakt.
Wat moet ik doen bij schade die door Haag Wonen is ontstaan?
Vragen over mijn Haag Wonen
Hoe verander ik mijn wachtwoord of inlognaam van mijnHaagWonen?
Wat kan ik regelen op mijnHaagWonen?
- Een reparatieverzoek indienen en de afspraak wijzigen of annuleren.
- Je huur opzeggen.
- Overlast melden.
- Je betaalwijze en betaalgegevens aanpassen.
- Contact met ons opnemen.
Hoe meld ik me aan voor mijnHaagWonen?
Via mijnHaagWonen vraag je zelf jouw aanmeldgegevens aan. Je krijgt dan een e-mail met een naam en unieke code. Vul deze gegevens in samen met je eigen e-mailadres en wachtwoord. Activeer je account door op de link in de bevestigingse-mail te klikken.
Ontvang je geen e-mail met aanmeldgegevens? Dan hebben wij misschien niet de juiste gegevens van jou. Bel ons op(070) 250 70 70 zodat we samen jouw gegevens kunnen controleren.
Het lukt mij niet om in te loggen op mijnHaagWonen. Wat nu?
Controleer of je de juiste gebruikersnaam en wachtwoord hebt ingevoerd. Zorg ervoor dat ‘Caps Lock’ op het toetsenbord niet aanstaat. Probeer de pagina te verversen of log uit en weer in. Wis de browsercache en cookies. Gebruik een andere webbrowser of apparaat. Lukt het nog steeds niet of heb je hier hulp bij nodig? Neem contact met ons op via info@haagwonen.nl of bel (070) 250 70 70. We helpen je graag verder.
Ontvang je van ons geen sms met verificatiecode? Neem contact met ons op via info@haagwonen.nl of bel (070) 250 70 70. Samen met jou controleren we naar welk telefoonnummer de sms is verstuurd. Klopt het nummer niet? Dan passen we het direct aan.
Mijn persoonlijke gegevens op mijnHaagWonen kloppen niet. Wat nu?
Het is belangrijk dat je gegevens op mijnHaagWonen kloppen. Verandert je e-mailadres, telefoonnummer of je mobiele nummer? Zet dit zelf makkelijk en snel in mijnHaagWonen.
- Log in op mijnHaagWonen.
- Ga naar mijn gegevens.
- Klik op het potloodje.
- Verander je gegevens.
- Klik op het vinkje.
Nu zijn je gegevens aangepast. Je gegevens zijn ook aangepast bij ons.
Hoe krijgt mijn partner toegang tot mijnHaagWonen?
Een account op mijnHaagWonen is alleen voor de hoofdhuurder. Je partner kan geen eigen account voor mijnHaagWonen krijgen. Je partner kan inloggen met jouw gegevens. Je gebruikt dus beiden hetzelfde account.
Ik heb een tip voor mijnHaagWonen. Hoe geef ik dat door?
Via ‘Mijn contact’ op mijnHaagWonen klik je op het plusje naast ‘Contact opnemen’. Geef in je bericht aan wat je is opgevallen, welke verbetering je zou willen zien of wat er misgaat.