Direct naar de content

Huurprijs

Hoe zit je huurprijs in elkaar? Wat is een voorschot? We leggen het uit op deze pagina.

De huur die je betaalt voor je huurwoning bestaat uit 2 delen: 

  • kale huurprijs 
  • servicekosten, die bestaan uit:
    • vaste servicekosten 
    • flexibele servicekosten

Kale huurprijs

De kale (of netto) huurprijs is het bedrag dat je per maand betaalt voor de huur van je woning. De hoogte van dit bedrag ligt aan de puntentelling van je woning. Die bepaalt hoe hoog de huur maximaal mag zijn. In de puntentelling nemen we mee hoe energiezuinig je huis is. Op mijnHaagWonen staat de puntentelling voor jouw huurwoning. 

mijnHaagWonen

Vaste servicekosten

De servicekosten betaal je iedere maand. De vaste servicekosten zijn de kosten voor bepaalde diensten in je huurwoning. Per huurwoning kan dit verschillen. Denk aan deze diensten: 

  • glasverzekering 
  • schoonmaak algemene ruimte 
  • elektriciteit algemene ruimte 
  • huismeester 
  • onderhoud van de tuin 

Flexibele servicekosten

De flexibele servicekosten hangen af van je gebruik en kunnen dus lager of hoger worden als er iets verandert in je huishouden. Onder flexibele servicekosten vallen:  

  • hoeveel water je gebruikt 
  • hoeveel energie je gebruikt voor de verwarming en warm water 

Voorschot: te veel of te weinig betaald?

We schatten in hoeveel je ongeveer verbruikt. Zo bepalen we het totale bedrag van de servicekosten. Die betaal je iedere maand als een vast bedrag. Dit noemen we een voorschot. Aan het eind van het jaar berekenen we het verschil tussen wat je al hebt betaald en de echte kosten voor water en energie. Heb je te veel betaald? Dan krijg je geld terug. Heb je te weinig betaald? Dan betaal je dit verschil alsnog. Je krijgt hierover van ons bericht. 

Bobbi het vogeltje

Vragen over huurprijs

Wanneer kan ik de Huurcommissie om hulp vragen?
De Huurcommissie kan je helpen als je het met ons niet eens bent over:
  • de hoogte van de huurprijs
  • het onderhoud van je huurwoning
  • de servicekosten
Nadat je de Huurcommissie om hulp hebt gevraagd, geven zij een antwoord waaraan jij en Haag Wonen zich moeten houden. Als de Huurcommissie je geen gelijk geeft, betaal je een kleine vergoeding. Je leest meer over wat de Huurcommissie kan doen op de website van de Huurcommissie.
Wat heeft het puntenaantal van mijn huurwoning te maken met de huurprijs?

Het puntenaantal bepaalt hoe hoog de huurprijs van je woning maximaal mag zijn. Meer punten betekent een hogere maximale huurprijs. Je kunt je puntenaantal inzien op mijnHaagWonen of opvragen via (070) 250 70 70. Alle informatie over het puntensysteem staat op de website van de huurcommissie. 

Wat is het puntensysteem?

Het puntensysteem geeft aan hoe goed een woning is. Hoe meer punten, hoe hoger de kwaliteit van de woning. Het puntenaantal bepaalt de maximale huurprijs voor je huurwoning. Je kunt je puntenaantal inzien op mijnHaagWonen of opvragen door ons te bellen op(070) 250 70 70. Alle informatie over het puntensysteem staat op de website van de huurcommissie.

mijnHaagWonen

Ik kan mijn huur niet betalen. Wat nu? 

Neem contact op met ons via mijnHaagWonen of bel ons op (070) 250 70 70. We bespreken wat er aan de hand is en hoe wij je kunnen helpen.

mijnHaagWonen

Hoe meld ik me aan voor mijnHaagWonen?

Via mijnHaagWonen vraag je zelf jouw aanmeldgegevens aan. Je krijgt dan een e-mail met een naam en unieke code. Vul deze gegevens in samen met je eigen e-mailadres en wachtwoord. Activeer je account door op de link in de bevestigingse-mail te klikken.

Ontvang je geen e-mail met aanmeldgegevens? Dan hebben wij misschien niet de juiste gegevens van jou. Bel ons op(070) 250 70 70 zodat we samen jouw gegevens kunnen controleren.

Aanmeldgegevens ontvangen