In Moerwijk Noord, om precies te zijn aan de Melis Stokelaan, de Anna Bijnslaan en de Rederijkerstraat, heeft Haag Wonen 228 woningen vernieuwd. De bewoners krijgen een goed geïsoleerde en energiezuinige woning, die comfortabel en toekomstbestendig is. Het grootste gedeelte van de werkzaamheden is voor het einde van het jaar klaar. Begin 2022 wordt alles afgerond en zijn ook de tuinen klaar. Het resultaat mag er zijn en de bewoners zijn tevreden. Hoe mooi is dat?
Bewoner John: “Als er iets was, stond er meteen iemand voor me klaar”
Welke verbeteringen hebben we gemaakt? Projectleider van Haag Wonen Dénise Hijdra: “We hebben de woningen geïsoleerd, het binnenklimaat verbeterd en de woningen klaargemaakt voor gebruik zonder aardgas. Waren de keuken, badkamer en toilet aan vervanging toe? Dan hebben we deze ook meteen vervangen. Aan de buitenzijde hebben we alle woongebouwen geïsoleerd en de open portieken dichtgemaakt. Dit alles met behoud van de bijzondere karakteristieke kenmerken van de naoorlogse architectuur. Om tot dit mooie resultaat te komen, hebben we nauw samengewerkt met onze bewoners, aannemer ERA Contour en architectenbureau KOW.”
Veel contact met bewoners voor en tijdens de werkzaamheden
Beheerconsulent bij Haag Wonen Marisa Kok voerde samen met wooncoach Lenny Schweitzer van ERA Contour veel gesprekken met bewoners om ze gerust te stellen en uit te leggen wat ze konden verwachten. Voordat de werkzaamheden van start gingen, was er veel contact met de bewoners. Over wat zij graag aan hun woning en woongebouw verbeterd wilden zien, maar ook wat we voor ze konden doen om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Zo gaven bewoners aan graag een vernieuwde entree te willen en opgeknapte binnentuinen. Marisa: “Dit hebben we meegenomen in het project. Bewoners konden tijdens de werkzaamheden in hun eigen woning blijven. Er waren logeerwoningen beschikbaar, waar ze tijdelijk naartoe konden als dat nodig was. En vanzelfsprekend zorgden we ervoor dat mensen toegang hadden tot een keuken, badkamer en toilet. Had iemand iets extra’s nodig? Dan probeerden we zoveel mogelijk maatwerk te leveren.”
Het was soms pittig, maar bewoners zijn erg tevreden
Marisa: “De werkzaamheden duurden in totaal zo’n anderhalf jaar. Dat is natuurlijk niet niks, zeker in coronatijd. Mensen brengen veel meer tijd thuis door. De bewoners verdienen echt een groot compliment voor de manier waarop ze met de werkzaamheden en overlast omgingen. Ondanks dat het zeker af en toe pittig was, horen we vooral veel positieve geluiden. De bewoners zijn erg tevreden met het resultaat. En daar doen we het voor.”
“Als er iets was, stond er meteen iemand voor me klaar”
Een van die bewoners is John: “Ik heb een nieuwe keuken en badkamer gekregen, met nieuwe betegeling. Dat is erg mooi geworden. Waar ik het meest blij mee ben, is dat mijn douche breder is gemaakt. Ik heb nu veel meer ruimte. Ook is mijn boiler vervangen door een combiketel en heb ik overal dubbelglas. Als ik nu ’s ochtends opsta, voelt het in huis een stuk warmer aan dan voorheen.” John had verder niet zo veel last van de werkzaamheden. “Ik heb zelf in de bouw gewerkt, dus ik ben wel wat herrie gewend. En als er iets was, dan hoefde ik het maar aan te geven, of er stond iemand klaar.”
Meer informatie lees je op onze projectpagina MAR.